menuMenyVerket Yoga

Kurs beskrivelser

Samtlige kurs

Klassisk Yoga - Trinn 1

Kurset er for nybegynnere eller for deg som ikke har gjort yoga på en stund. Kurset er bygget opp slik at du får en bred innføring i alle yogaens elementer, som fysiske øvelser, avspenning, pusteøvelser, enkle meditasjoner og dybdeavspenning (Yoga Nidra).

Les mer...

Klassisk Yoga - Trinn 2

På et videregående kurs har du allerede kjennskap til yoga og vil lettere merke yogaens velgjørende effekt på kropp og sinn. Nå vil du både fordype deg i stillinger som du kjenner fra før og lære nye yogastillinger. Av pusteøvelser vil du lære Bastrika, en av yogaens viktigste pranayama for å øke energinivået i kroppen.

Les mer...

Klassisk Yoga - Trinn 3

På dette kurset fordyper du deg i større grad i de ulike stillingene, pusteøvelsene, meditasjonene og konsentrasjonsteknikkene. Du vil lære nye varianter av Solhilsen og andre dynamiske serier. I løpet av kurset vil det også bli en periode med hovedfokus på Yin Yoga, som vektlegger statiske stillinger som tøyer og stimulerer bindevevet i kroppen. Du vil også få erfaring med praksiser for Chakraene - kroppens energisentre.

Les mer...

Medisinsk Yoga - Trinn 1

På kurset lærer du de grunnleggende programmer og øvelser i Medisinsk Yoga. Programmene har vist seg å redusere stress og uro og har en gunstig innvirkning på fysiske plager. Dette henger sammen med at man vektlegger å stimulere det parasympatiske nervesystemet.

Les mer...

Medisinsk Yoga - Trinn 2

På kurset er det en større bredde i yogapraksisen. Mange av teknikkene og øvelsene er de samme, men noen av programmene er mer utfordrende. Du vil også få erfaring med hvordan man i Medisinsk Yoga praktiserer øvelser som stimulerer Chakraene - kroppens energisentre.

Les mer...

Yin Yoga

Yin Yoga er en rolig yogaform som øker bevegeligheten i hofter, bekken, rygg og skuldre. Du lærer yogastillinger som tøyer og styrker dyp muskulatur og som stimulerer bindevev, ledd og leddbånd. Du gjør en rekke lange tøyninger og bruker pusten aktivt for å gi slipp og komme dypere inn i stillingen.

Les mer...

Yoga på dagtid

Morgen og formiddag er en flott tid å gjøre yoga på og mange foretrekker dette. Kursdeltakere i alle aldersgrupper finner seg til rette på disse kursene. Hverdagen er ofte krevende og det er verdifullt å skape seg et "pusterom" der tanker og aktiviteter kan falle til ro samtidig som du bygger opp ny energi. I yoga trenes oppmerksomheten og du utvikler mindfulness - evnen til å være tilstede med det som foregår i deg og rundt deg. I våre travle liv virker dette stressreduserende og gir rom for større livsglede.

Les mer...

Gravideyoga

De fleste gravide har glede og nytte av å gjøre yoga. Svangerskapet er en god anledning til å ta vare på deg selv, stresse ned og leve sunt. Yoga gir muligheten til å ha større fokus på deg selv og barnet du bærer på og øker velværet i denne tiden. Yoga virker forebyggende på vanlige plager under svangerskapet og forbereder deg til fødselen.

Les mer...

Barselyoga

På Barselyoga får du strekke på kroppen, mykne opp i stive skuldre, utforske og styrke bekkenbunnen og magen (kjernen) på nytt. Vi skal puste sammen, noe som kan virke beroligende både for deg og din baby. Vi bruker også regler, sang og berøring for å styrke det fine båndet mellom deg og barnet ditt.

Les mer...

Mindfulness og stressreduksjon

På dette 6-ukers kurset vil du lære grunnprinsippene ved Mindfulness og hvordan Mindfulness kan føre til økt indre ro og tilstedeværelse, og samtidig redusert stress. Gjennom ukentlige samlinger og hjemmearbeid vil du lære hvordan komme i kontakt med egne iboende ressurser for å leve livet mer fullt og tilstede.

Les mer...