menuMenyVerket Yoga

Kurs beskrivelser

Samtlige kurs

Rolig Yoga

Vi arbeider med lette, myke øvelser som bidrar til å løse opp spenninger og øke blodsirkulasjonen, pusteøvelser som både har en forfriskende og samtidig beroligende effekt, og avspenning som gir deg ny energi i hverdagen.

Les mer...

Klassisk Yoga - Trinn 1

Kurset er for nybegynnere eller for deg som ikke har gjort yoga på en stund. Kurset er bygget opp slik at du får en bred innføring i alle yogaens elementer, som fysiske øvelser, avspenning, pusteøvelser, enkle meditasjoner og dybdeavspenning (Yoga Nidra).

Les mer...

Klassisk Yoga - Trinn 2

På et videregående kurs har du allerede kjennskap til yoga og vil lettere merke yogaens velgjørende effekt på kropp og sinn. Nå vil du både fordype deg i stillinger som du kjenner fra før og lære nye yogastillinger. Av pusteøvelser vil du lære Bastrika, en av yogaens viktigste pranayama for å øke energinivået i kroppen.

Les mer...

Medisinsk Yoga

På kurset lærer du yogaprogrammer med dokumentert helsefremmende effekt. Programmene består av avspenning, bevisst pustetrening, kroppsøvelser som tilpasses deltakerne, bruk av mantra og enkel meditasjon.

Les mer...

Yin Yoga

Yin Yoga er en rolig yogaform som øker bevegeligheten i hofter, bekken, rygg og skuldre. Du lærer yogastillinger som tøyer og styrker dyp muskulatur og som stimulerer bindevev, ledd og leddbånd. Du gjør en rekke lange tøyninger og bruker pusten aktivt for å gi slipp og komme dypere inn i stillingen.

Les mer...

Senioryoga

Vi kaller kurset for senioryoga da øvelsene er tilpasset kropper som ikke er helt unge lenger. Ved hjelp av fysiske øvelser, pust og avspenning jobber vi både med å utvikle styrke og balanse, samt opprettholde og forbedre fleksibilitet og bevegelighet. Kurset passer enten du har yogaerfaring fra før eller er nybegynner. Dersom du har en perioden med fysiske utfordringer kan kurset også passe godt, selv om du ikke har nådd "senioralderen". Vi legger noe mer vekt på tilrettelegging under dette kurset.

Les mer...

Yoga på dagtid

Morgen og formiddag er en flott tid å gjøre yoga på og mange foretrekker dette. Kursdeltakere i alle aldersgrupper finner seg til rette på disse kursene. Hverdagen er ofte krevende og det er verdifullt å skape seg et "pusterom" der tanker og aktiviteter kan falle til ro samtidig som du bygger opp ny energi. I yoga trenes oppmerksomheten og du utvikler mindfulness - evnen til å være tilstede med det som foregår i deg og rundt deg. I våre travle liv virker dette stressreduserende og gir rom for større livsglede.

Les mer...

Gravideyoga

De fleste gravide har glede og nytte av å gjøre yoga. Svangerskapet er en god anledning til å ta vare på deg selv, stresse ned og leve sunt. Yoga gir muligheten til å ha større fokus på deg selv og barnet du bærer på og øker velværet i denne tiden. Yoga virker forebyggende på vanlige plager under svangerskapet og forbereder deg til fødselen.

Les mer...

Barselyoga

På Barselyoga får du strekke på kroppen, mykne opp i stive skuldre, utforske og styrke bekkenbunnen og magen (kjernen) på nytt. Vi skal puste sammen, noe som kan virke beroligende både for deg og din baby. Vi bruker også regler, sang og berøring for å styrke det fine båndet mellom deg og barnet ditt.

Les mer...

Introtime i Klassisk Yoga

Denne introtimen passer for deg som er nysgjerrig på Klassisk Yoga, og lurer på om det passer for deg. Du trenger ingen forkunnskaper eller erfaring fra før. Du vil både få en erfaring med fysiske yogastillinger, avspenninger, og hvordan du kan bruke pusten for å finne ro og energi.

Les mer...

Morgenyoga

Timen starter med at du får lande godt på matten og strekke kroppen etter en natts søvn. Deretter gjør vi øvelser som løser opp spenninger i skuldre og nakke, vekker ryggraden med bevegelser i alle retninger - krumme, svaie, bøye fra side til side samt vri til sidene. Du gjør også øvelser som stimulerer blodsirkulasjonen og lymfesystemet.

Les mer...