menuMenyVerket Yoga

Kurs beskrivelser

Samtlige kurs

Klassisk Yoga - Trinn 1

Kurset i Klassisk Yoga er for nybegynnere eller for deg som ikke har gjort yoga på en stund. Kurset er bygget opp slik at du får en bred innføring i alle yogaens elementer, som fysiske øvelser, avspenning, pusteøvelser, enkle meditasjoner og dybdeavspenning (Yoga Nidra).

Les mer...

Klassisk Yoga - Trinn 2

På et videregående kurs har du allerede kjennskap til yoga og vil lettere merke yogaens velgjørende effekt på kropp og sinn. Nå vil du både fordype deg i stillinger som du kjenner fra før og lære nye yogastillinger. Hatha Yoga-tradisjonen har flere teknikker som brukes for mental trening og for å forbedre konsentrasjonen. Du vil lære konsentrasjonsøvelsene Tratak og meditasjonen Lille Ajapa Japa.

Les mer...

Klassisk Yoga - Trinn 3

På dette kurset fordyper du deg i større grad i de ulike stillingene, pusteøvelsene, meditasjonene og konsentrasjonsteknikkene. Du lærer to nye varianter av solhilsen. I løpet av kurset vil det også bli en periode med hovedfokus på Yin Yoga, som vektlegger statiske stillinger som tøyer og stimulerer bindevevet i kroppen.

Les mer...

Medisinsk Yoga - Trinn 1

På kurset lærer du de grunnleggende programmer og øvelser i Medisinsk Yoga. Programmene har vist seg å redusere stress og uro og har en gunstig innvirkning på fysiske plager. Dette henger sammen med at man vektlegger å stimulere det parasympatiske nervesystemet.

Les mer...

Medisinsk Yoga - Trinn 2

På kurset er det en større bredde i yogaprogrammene fra Medisinsk Yoga, og du må ha tidligere erfaring med yoga. Mange av teknikkene og øvelsene er de samme, men noen av programmene er mer utfordrende. Vi fortsetter å jobbe med fysiske øvelser og stillinger som kombineres med puste- og konsentrasjonsteknikker. Som tidligere vil vi av og til praktisere teknikker der bruk av mantra er sentralt. Du får også et innblikk i hvordan man i Medisinsk Yoga jobber med Chakra-systemet, (Chakra = energisenter) og på noen av samlingene er det fokus på yoga og hormonbalansen.

Les mer...

Yin Yoga

Yin Yoga er en rolig yogaform som øker bevegeligheten i hofter, bekken og rygg. Du lærer yogastillinger som tøyer og styrker dyp muskulatur og som stimulerer bindevev, ledd og leddbånd.

Les mer...

Yoga på dagtid

Morgen og formiddag er en flott tid å gjøre yoga på og mange foretrekker dette. Kursdeltakere i alle aldersgrupper finner seg til rette på disse kursene. Hverdagen er ofte krevende og det er verdifullt å skape seg et "pusterom" der tanker og aktiviteter kan falle til ro samtidig som du bygger opp ny energi. I yoga trenes oppmerksomheten og du utvikler mindfulness - evnen til å være tilstede med det som foregår i deg og rundt deg. I våre travle liv virker dette stressreduserende og gir rom for større livsglede.

Les mer...

Barselyoga

På Barselyoga får du strekke på kroppen, mykne opp i stive skuldre, utforske og styrke bekkenbunnen og magen (kjernen) på nytt. Vi skal puste sammen, noe som kan virke beroligende både for deg og din baby. Vi bruker også regler, sang og berøring for å styrke det fine båndet mellom deg og barnet ditt.

Les mer...

Mindfulness og stressreduksjon

På dette 6-ukers kurset vil du lære grunnprinsippene ved Mindfulness og hvordan Mindfulness kan føre til økt indre ro og tilstedeværelse, og samtidig redusert stress. Gjennom ukentlige samlinger og hjemmearbeid vil du lære hvordan komme i kontakt med egne iboende ressurser for å leve livet mer fullt og tilstede.

Les mer...